Ik heb een vraagje aan de Bravo 2007+ rijders.
Dit weekend ben ik naar Duitsland geweest om te skien. Nu liep ik tegen een vreemd probleem op toen ik rijdend wou sproeien deed hij het niet... Dus ik dacht misschien is hij leeg.
Eenmaal aangekomen op locatie even de auto (met draaiende motor) aan de kant gezet om in te checken en uit te pakken en daarna de auto geparkeerd.
Voordat ik wou controleren of er nog vloeitstof inzat dacht ik toch maar even sproeien. Tot mijn verbazing deed hij het prima.. Dus ik had zoiets van het zal wel (we hadden ook wat haast).
De auto voor de rest van het weekend niet meer gebruikt.
Voordat we weg gingen even gesproeit om te testen en dit ging prima. Dus ik dacht zal wel door de sneeuw komen (had mijn auto een aantal dagen niet gebruikt).
Eenmaal onderweg werden mijn ruiten weer vies en gebruikte ik de sproeiers weer maar nu deden ze het weer niet..
Bij de tussenstop de auto even laten staan met de motor uit zo'n 15min. Voordat we weggingen even getest en er kwam alleen een pisstraal uit. Eenmaal rijdend kwam er weer niks uit.
Conclusie telkens als ik gereden had deden mijn sproeiers het niet meer. We hebben het hier over een rit van 300km met een snelheid van 130km/u tot 170km/u. Overigens had ik bij een rit van 100km/u had ik geen problemen.
De buitentemperatuur was in alle gevallen onge. -10 graden.
Lang verhaal maar hopelijk geeft dat een beetje inzicht en kunnen mensen zich beter vergelijken met dit probleem. Mijn vraag dan ook zijn er mensen met dit probleem??
En JA IK WEET WAT ANTIVRIES IS!! haha, dat zit erin.
Bariton
Feb 6 2012, 21:05
Ik heb exact hetzelfde. Sinds het zo hard vriest zijn elke ochtend mijn sproeiers bevroren op de motorkap. Ik spuit ze even in met ruitenontdooier en rijdt naar mijn werk, ca. 100 km. Op de terugweg, eind van de werkdag, doen ze het wel terwijl de temperatuur niet boven nul is geweest.
Argh laat maar, niet goed gelezen. BIj jou bevriezen ze tijden het rijden. Misschien door de koude rijwind?
Hoewel het een 2007+ topic is; de oude Bravo (tenminste die van mij) hebben hier ook last van.
Ik denk zelf dat het gewoon vocht ofzo is, aangezien de ruitensproeiervloeistof niet kan bevriezen..
Lil' Blue
Feb 7 2012, 05:38
Het zou misschien idd condensvorming kunnen zijn of van het ijs van op de auto ligt wat dan langzamerhand de gaatjes inloopt en daar dan toch vast vriest. Als de motor warm is loopt dat misschien weer weg dus kan je weer sproeien maar idd met deze temperaturen heb je kans dat dit rijdend toch weer condens geeft erinloopt en vriest door de snelheid + temperatuur....
tricolore
Feb 7 2012, 08:02
had ik ook last van, heb 2 flesen ruitondooier in het sproeiertankje gegooid toen geen last meer gehad
Bravo-niels
Feb 7 2012, 13:32
Dat dacht ik dus ook, een liter van dat spul puur in mijn tankje gepilst, maar toch weer bevroren vanmorgen.
Maar ik geef t nog een kans, miss is t nog niet goed gemengd en heb ik nog niet genoeg gesproeid.
Hier nog een slachtoffer van bevroren ruitensproeiers. Zowel voor als achter. Vloeistof in het tankje is niet bevroren want de koplampsproeiers werken wel.
Toen ik onder de motorkap keek zag een stroomdraad langs de slang van de ruiten sproeiers lopen. Na wat onderzoek blijken deze voor verwarmde ruitensproeiers te zijn. Misschien is dat een leuke oplossing voor het probleem.
Er kan vocht in de dopjes komen wat dan bevriest.
Met dopjes bedoel ik die dingen op je motorkap
Idd je kan evt verwarmde ruitensproeiers monteren, verschillende merken kunnen dit leveren oa VW / Skoda
Dutch Dimension
Feb 9 2012, 18:14
Alle autos die ik ooit gehad heb hadden er ook last van
Best wel vervelend af en toe...........
Maar heel veel merken kunnen verwarmde leveren
Via google kan je zo de onderdeel nummers vinden.
ga ze denk ook monteren als ik die op de motorkap heb dichtgelast (gaan naar de paravanplaat)
Ruudje
Feb 10 2012, 08:12
Bedankt iedereen voor de adviezen en opmerkingen. Ik heb alles hier gelezen en even wat dingen geprobeerd.
Toen het systeem helemaal ijs vrij was heb ik het helemaal leeg gespoten en er een soort schuimende antivries erin gedaan. Deze blijft minder liggen en heeft tot nu toe de poortjes nog niet bevroren.
Maar het installeren van verwarmde sproeikoppen lijkt me een goed idee en ik ga dit dus ook proberen te installeren.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.